Pagina's

Welkom

KLASBRIEF TWEEDE LEERJAAR 2017-2018

Beste ouders

We heten uw kind van harte welkom in het tweede leerjaar! Met deze brief willen we u wat meer uitleg geven over de werkwijze en de verschillende leerinhouden.

Nederlands
We werken voor de taallessen met de methode Verrekijker. Begrijpend lezen, technisch en expressief lezen, spreken en luisteren, schrijven, taalwijs en muzisch taalgebruik komen hierin aan bod.

Lezen
Elke week krijgen de leerlingen tijdens de les Nederlands vier leesmomenten waarop ze oefenen om vloeiend te lezen. Leesplezier is hier heel belangrijk. In het leesboek van Verrekijker wordt geoefend op het technisch lezen en het expressief lezen. Er zijn teksten op 3 niveaus (groen, oranje, blauw).
Elke ochtend lezen alle leerlingen zelfstandig een boek met behulp van een fluisterfoontje. Ook op andere momenten wordt het lezen in de klas gestimuleerd. Toch is het erg belangrijk dat uw kind ook thuis heel veel aangemoedigd wordt om te lezen.

Op dinsdag zal uw kind een leestaak in het Verrekijker leesboek meekrijgen naar huis. Het is de bedoeling dat er elke dag 10 minuten luidop gelezen wordt. Eerst lezen alle kinderen de tekst met het groene cijfer. Elke dag leest uw kind 10 minuten verder aan deze tekst. Leest uw kind al vlot, dan mag ook de oranje en eventueel de blauwe tekst aangeboden worden gedurende die week. Gaat het lezen nog moeilijk, laat uw kind dan enkel de groene tekst goed oefenen tegen de volgende dinsdag. Luister of uw kind goed leest en geef af en toe een pluim!

Daarnaast komt ook het begrijpend lezen aan bod. Nu alle kinderen leerden lezen en de leestechniek verworven hebben in het eerste leerjaar, is het de bedoeling dat de kinderen vlotter leren lezen zodat ze meer aandacht kunnen schenken aan de vorm en inhoud van teksten.
Om het leesproces nog vlotter te laten verlopen, organiseren we lezen in heterogene groepjes onder begeleiding van leesouders. Na de herfstvakantie starten we. 
Het lezen gaat door op dinsdagnamiddag van 15.10 uur tot 15.35 uur. Kinderen bij wie het lezen in het eerste leerjaar weinig evolueerde worden apart begeleid door de klasjuf en/of de zorgjuf. Kandidaat lees-ouders of lees-grootouders kunnen zich steeds melden bij de klasleerkracht.

Na de krokusvakantie starten we met peer-tutoring. Op een vast moment in de week zal uw kind samen lezen met een leerling van het vijfde leerjaar. De leerlingen van het vijfde begeleiden bij het begrijpend lezen, d.m.v. het aanleren van leesstrategieën. Het technisch lezen wordt zo ook nog eens extra geoefend.
Uiteraard komen tijdens peer-tutoring heel wat sociale vaardigheden aan bod en leren de kinderen van elkaar.

Spelling
Ook voor spelling wordt gewerkt met de methode Verrekijker. Elke week komen vier lesjes spelling aan bod. Belangrijk is hier de klank-letterkoppeling en het vermijden van foute woordbeelden. De spellingstrategieën zijn ook terug te vinden in het Loepje. De leerlingen hebben ook een scheurblok om zelfstandig in te oefenen of om als huiswerk te maken. Na drie lesweken volgt er herhaling en een toets, daarna remediëring of verrijking. Drie maal per jaar is er ook een grote toets spelling voorzien in Verrekijker.

Wiskunde
We werken met de rekenmethode Kompas. Er wordt gestart met een herhaling van de leerstof 1ste leerjaar. Het is heel belangrijk dat het inzicht in de hoeveelheden en bewerkingen tot 20 verworven zijn omdat dit de basis vormt voor de verdere leerstof.
In het tweede leerjaar wordt inzicht verworven in het honderdveld, de hoeveelheden en bewerkingen tot 100. Een belangrijk leerstofonderdeel is het aanleren van de tafels van vermenigvuldiging en deling. In de klas wordt iedere tafel aangebracht en verder ingeoefend in het werkboek, in hoekenwerk, op de computer, al zingend,…

Per tafel krijgen de leerlingen de opdracht tafelkaartjes te knippen om thuis te oefenen. Het is van belang dat iedere dag geoefend wordt. De leerlingen krijgen ook een oefenbundel mee per tafel. Deze wordt in de klas gemaakt en eventueel thuis afgewerkt vóór de toets. Natuurlijk mag ook op de computer of tablet geoefend worden of aan de hand van een gezelschapsspel,...
Nog enkele belangrijke leerinhouden die worden aangebracht:
- het uur aflezen tot op één kwartier nauwkeurig,
- alle munten en biljetten tot 100 euro en 100 cent gebruiken, gepast betalen en teruggeven,
- meten met de meter, de halve meter, dm, cm, liter, dl, cl, kilogram, 100 g...
De leerlingen hebben ook een scheurblok moet oefenblaadjes om zelfstandig te oefenen als ze tijd over hebben.

Wereldoriëntatie
We werken met de wo-methode Mikado. Deze methode biedt de leerlingen thema’s die aansluiten bij de leefwereld van de kinderen en waarin de werkelijkheid vanuit diverse domeinen benaderd wordt.
Regelmatig zal u een brief krijgen waarin u meer verneemt over het thema en waarin suggesties gegeven worden om eventueel (zeker geen verplichting) materiaal mee te geven of op de één of andere manier mee te werken.
Af en toe zullen wij met de klas op uitstap gaan. Mocht u interesse hebben om eens mee te gaan om te helpen begeleiden, laat het gerust weten aan de klasjuf.

Bewegingsopvoeding en zwemmen
De kinderen krijgen 2 keer 50 minuten turnen in de week (maandagvoormiddag en vrijdagnamiddag) van meester Eddy. Het zwemmen voor het tweede leerjaar gaat door op donderdagvoormiddag (van 26/11 t/m 25/01). De leerlingen brengen ook steeds hun buskaart mee.

Godsdienst
Elke week worden er drie lestijden godsdienst gegeven met de methode 'Tuin van heden'. We gaan uit van situaties, ervaringen uit het dagelijks leven van de kinderen en proberen hen een christelijke levensvisie mee te geven.

Schrift
We besteden aandacht aan het juist schrijven van de letters, letterverbindingen en de hoofdletters. We werken met de methode Karakter. De leerlingen schrijven met potlood. Een juiste pengreep en schrijfhouding zijn hierbij belangrijk.
Vanaf half december mogen de leerlingen met vulpen schrijven in hun boekjes van schoonschrift en in de taallessen. Uiteraard besteden wij aandacht aan het juist en zorgvuldig hanteren van een pen.

Muzische opvoeding
Er wordt getekend, geschilderd, geknutseld. We zingen, dramatiseren, dansen, dragen gedichten voor, aansluitend bij de thema’s van wereldoriëntatie en taal.

Hoekenwerk
In verschillende hoeken kunnen de kinderen op een speelse manier vaardigheden en inzichten oefenen en verdiepen. Ze leren ook samenwerken met andere leerlingen. Er is een leeshoek, tekenhoek, rekenhoek, bouwhoek, taalhoek, spelletjeshoek, computerhoek, muziekhoek, speelhoek, knutselhoek…
Ook krijgen de kinderen een aantal keer een contractwerkje met mag- en moet-taakjes.

Huiswerk
Op maandag, dinsdag en donderdag wordt er huiswerk gegeven. Aan de hand van de oefeningen kan u zien waar we mee bezig zijn in de klas. We verwachten dat uw kind zelfstandig het huiswerk maakt. In principe mag dit niet langer duren dan een halfuur. Als uw kind langer bezig is, gelieve hem/haar te laten stoppen en meld dit aan de klasleerkracht. U kan steeds noteren op het huiswerkblad hoe uw kind gewerkt heeft. Indien u de taak wenst na te kijken, duid de fouten aan en laat uw kind zelf verbeteren met een groene balpen.
Het huiswerk wordt altijd genoteerd in de agenda. Af en toe zal uw kind eens iets moeten studeren. Dit kan ook eens in het weekend zijn. Soms moeten de kinderen iets meebrengen voor de knutselles of een andere les en dat staat hier dan ook in vermeld. Gelieve dagelijks de agenda te lezen en te ondertekenen en de brievenmap leeg te maken.

Meestal zal het huiswerk er zo uitzien:
– maandag: rekentaak
– dinsdag: leestaak (zie 'Lezen'), ev. schrijftaak
– donderdag: spellingtaak (de voorkant is een moet-taak, de achterkant een mag-taak)
Gelieve ook regelmatig de boekentas thuis eens leeg te maken en overbodige spullen thuis te laten.

Differentiatie en remediëring
Uiteraard ontwikkelen niet alle kinderen zich op dezelfde wijze en in hetzelfde tempo. Elk kind is uniek en heeft recht op een individuele benadering. We krijgen hiervoor extra ondersteuning van meester Hannes en juf Ann. Dit kan tijdens de les zijn of in een klein groepje binnen of buiten de klas.

Sommige leerlingen krijgen van de zorgjuf of -meester bijvoorbeeld extra uitleg, een mapje met extra inoefening voor een leerstofonderdeel, een leesmapje of extra uitdagende opdrachten (Ploetermap). Ook bij emotionele of andere problemen bieden zij steeds een luisterend oor. Mochten er problemen optreden zullen we het steeds melden en samen zoeken naar oplossingen.
We hopen dat uw kind zich heel goed zal voelen in de klas en plezier beleeft aan het leren en ontdekken van al het nieuwe. We wensen alle kinderen veel succes en plezier toe!

Met vriendelijke groeten
juf Veroniek en juf Nikie